torsdag 23. august 2012

Cobea scandens



Cobea scandens, klokkeranke ble sådd i mars og har først nå begynt å blomstre. Så det spørs om vi får frø  som kommer langt nok til å bruke til våren. Håper på en lang varm høst! Her rammer den inn inngangen.


                                              Som helt nyutsprunget er den nesten hvit.



                                                         Neste dag har den blitt blå.




   Hvit Cobea, den har vokst utrolig. Jeg tror den har passert 7 meter og klatrer oppover lerketreet.





                                                          Bortover pergolaen.

6 kommentarer:

  1. Du har virkelig lykkes med Cobeaen! Jeg hadde blå for noen år siden. Den blomstret flott utpå ettersommeren, men jeg kan ikke huske at det ble modne frø. Vi får håpe på en fin høst framover.

    SvarSlett
  2. Det var en imponerende frodig klokkeranke! Det er ganske fascinerende når de skifter farge fra hvit til blå! Du har sikkert et bra klima der du bor for å få den så flott. I år lykkes det ikke å dyrke frem Cobaea, men jeg må prøve igjen til neste år :)
    God helg til deg!

    SvarSlett
  3. For ein frodig ranke du har klart å få fram. Den var skikkelig fin med dei flotte klokkene.
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  4. Denne var flott! Jeg husker at faren min dyrket den et år. Klokkeranka ble svær, men det kom bare en blomst og den var blå. Denne ene blomsten fikk ganske mye oppmerksomhet. God helg!

    SvarSlett
  5. Hvor er den smuk.
    Vi havde tre klokkeranker sidste år. En foræring af vores datter Vivi.
    http://mitgronneunivers.blogspot.dk/
    I år har vi desværre ingen.
    Ha` en dejlig dag.

    SvarSlett
  6. Klokkeranke er så fin:)...jeg fikk en tidligere i sommer..venter fortsatt på blomster..og gleder meg de er så nydelige:))
    takk for koslig hilsen hos meg...blir så glad:))

    SvarSlett