lørdag 10. november 2012

Kjempeverbena



Jeg husker første gang jeg så Verbena bonariensis, kjempeverbena. Det var i Botanisk hage på Tøyen i Oslo for ca 10 år siden. Jeg fikk tak i frø og siden har den vært min desiderte sommerfavoritt. Det er det også andre som påstår, fordi jeg planter dem overalt og de er fredet der de frøsår seg - også midt i kjøkkenhagen! Jeg sår dem i januar/februar. Tar også toppstiklinger som roter seg ganske fort. Årets verbenakrukker blir plassert i en mørk og frostsikker kjeller for overvintring.















    Jeg er ikke så god på sommerfugler. Er det noen som kan fortelle hva denne heter?






De siste bildene er fra parken på UMB på Ås.










I dag har jeg endevendt komposten, så det er godt det er søndag i morgen. Ha en fin søndag!

8 kommentarer:

  1. Så vacker den är jätteverbenan. Vad snyggt ihop med gräset. Jag gillar tredje bilden med rosenskära (?) och dahliorna, superfint. Jättefina bilder!
    Ha en fin söndag.
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Flotte bilder! En deilig plante som holder seg oppreist selv om det blåser masse.

    SvarSlett
  3. Så nydelige bilder..bare sååå flott å se!:)Hilsen Else Britt:)

    SvarSlett
  4. Kjempeverbena så jeg første gang i 2004 i Belgia. Nå er den fast inventar i hagen hver sommer. Lett å formere, stiklinger er egenlig det greieste. Ellers overvintrer jeg inne som du. De trives nesten over alt tror jeg. Flott å ha i krukker.

    SvarSlett
  5. Å jag älskar jätteverbena! Nästa säsong ska min sambo odla alla grönsaker och då ska jag ha tid till alla blommorna istället! Jätteverbena är nästan ett måste på sommaren! Tack för att du påminde mig :-) /Maria

    SvarSlett
  6. Smukke blomsterbilleder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlett
  7. Deilig med en liten pust av sommer i November:)
    Ønsker deg en fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  8. Ja i år kjøpte eg meg også ein kjempeverbena. Eg tok sjansen på å ta den inn til vinteren. Då ser eg at det går greit sia du gjer det på same måten :))
    Flotte bilder du har teke.
    Ha fortsatt ei god veke.

    SvarSlett