fredag 23. januar 2015

Echinacea purpurea, purpursolhatt


Purpursolhatt er en favoritt blant staudene. Den er også en favoritt hos sommerfuglene. Ønsker meg mange. Hadde vi hatt plass, skulle det gjerne vært enger med purpursolhatt som på prærien.
Den er heldigvis forholdsvis lett å så og lett å dele. Purpursolhatt er så fin med andre stauder og sommerblomster. En favoritt er prydgress, Liatris spicata, akssøyleblomst eller Verbena bonariensis.










Bildene over og under er fra Botanisk hage på Tøyen i Oslo.
















Blommig fredag hos Bland rosor och bladlöss kan du finne mange favorittstauder. Det er himla godt med helg. God helg! Anne


25 kommentarer:

  1. Jag önskar att den ville trivas bättre hos mig, för det är en verklig favorit.
    Dina bilder är så fina, tänk att ha så många som du har.
    Fin helg till dig
    Kram Maria

    SvarSlett
  2. Så vakkert med solhatt i store mengder!

    SvarSlett
  3. Hei Anne! Morsomt at vi har valgt samme blomst i dag :) Jeg er helt enig med deg, jeg skulle hatt store bed med bare solhatt her. De er uvurderlige på sensommeren/ høsten. Jeg bare elsker denne blomsten :)

    Ha det godt!

    SvarSlett
  4. Så flotte solhatter! Og lekkert når de står mange sammen. Ser ut til at jeg må prøve solhatt, jeg har nemlig ingen i hagen.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  5. Fina bilder på solhatten, skall så för första gången en solhatt, hoppas det blir något av den. Trevlig helg!

    SvarSlett
  6. Det är en växt som är rolig att fotografera.
    Fin bilder du bjuder på.
    Härlig med så många i en rabatt.
    Ha en skön helg.
    Annika

    SvarSlett
  7. Vakker blomster purpursolhatten. Vi reiser sommeren til Vestlandet og noen dager Oslo, jeg mener vi skal besøke botanisk hagen i Oslo :-)) Takk for fine bilder, hyggelig å se mange fine farger. Ha en riktig god helg. Hilsene fra Viola.

    SvarSlett
  8. Enger med solhatt og gras høres flott ut!

    SvarSlett
  9. En fantastisk perenn som är ett måste i trädgården.

    Trevlig Helg

    SvarSlett
  10. Solhatten är en jättefin sensommarblomma men den röda vill sig tyvärr inte riktigt hos mig. Ha en fin helg.

    kram louise

    SvarSlett
  11. Å ja Solhatten är fantastisk i stora grupper! Här blir den mer en och en uppstickare bland det andra. Inte riktigt härdig här tyvärr. Tack för inspirerande bilder.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  12. Ett mycket bra val du gjort och vilka fantastiska bilder!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
  13. Jeg synes også solhatten er flott! Må nok innrømme at jeg ikke har fått den til i feriehagen, men det betyr jo ikke at jeg har gitt opp. Nyt helgen!

    SvarSlett
  14. Ja den er en utrolig vaker plante, og det synes jo insektene også noe som bare gjør den enda flottere.

    Fine bilder fra sommerhagen din Anne, god helg.

    SvarSlett
  15. Ååh ja, tenk en eng av solhatt! Så artig Anne, vi har nesten samme bilde fra botanisk hage:):) Nydelig parti det der. Jeg ble gående lenge der den dagen. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  16. Jättevackra blombilder! Jag saknar sommar coh blommor...

    SvarSlett
  17. Ja solhattarna är så fina. Tyvärr trivs det inte riktigt hos mig. Ha en fortsatt bra helg.

    SvarSlett
  18. Jag håller med dig Anne! Solhatten är verkligen fin på många sätt. I går kväll innan jag skulle somna tänkte jag på att försöka göra en såbädd av perenner, bland annat sohatt direkt på vår grusiga/sandiga uteplats nu i vinter. I fjol såg jag nämligen hur lätt jätteverbenan självsådde sig där!! Jag tror fröna gillar den typen av jord. Sen hoppas jag att de plantor av solhatt jag satte förra våren har blivit större och ger ännu mer blommor!
    God kväll!

    SvarSlett
  19. Jag försöker varje år med dessa, har märkt nu på senhösten att rådjuren gillar dem.
    Kanske är det de som varit felet, att de inte kommer igen. ;)
    Hoppas på dem ändå i år!
    Så fint på dina bilder!

    Trevlig helg, hej Ewa :)

    SvarSlett
  20. Åh, her er noe jeg har gått glipp av i Botanisk Hage. Må prøve å få tatt en tur dit til sommeren :-)

    SvarSlett
  21. Underbar favorit du valt.
    Trevlig helg
    Vivian

    SvarSlett
  22. Fantastiske bilder, som av en rosa prærie. Gode tips til sammenplanting.

    SvarSlett
  23. Underbart med alla solhattar! Vore en dröm att ha ett helt hav med solhattar i trädgården. Önskar dig en trevlig vecka/ Titti

    SvarSlett
  24. Enig! Men kan ikke få for mange solhatter. En av mine favoritter ogsså.

    SvarSlett
  25. Den er virkelig en av mine favoritter som du ser av logoen til Fururlunden her :) Og så fin i store mengder :)

    SvarSlett