onsdag 13. januar 2016

Frø til sommerblomster


Zinnia 'Queen Lime', duftheliotrop 'Marine' og prydtobakk 'Lime Green' . De to første prøvde jeg for første gang i fjor sommer og de skal sås i år også. Prydtobakken  'Lime Green' er en gjenganger som jeg er veldig glad i.
Et lite hjertesukk til de som selger frø. Det er ikke ok å få frø som har siste salgsdag september 2015. Særlig når man vet at det er lov å selge eldre frø enn det det var før. Mange frø mister ganske fort spireevnen.
Det er fantastisk morsomt at frø spirer!







'Lime Green'








Duftheliotrop 'Marine'







Sørgeskabiosa 'Ace of Spades'





















Et hjertesukk til. Alle frøposene jeg fikk i posten i går, går ut på dato september 2016. Det kan jo, hende de spirer til neste år også. La oss håpe! Ha det godt! Anne

11 kommentarer:

  1. Hej Anne!
    De är riktigt fina, de limefärgade, hade blomstertobak i lime förra året, zinnian är fin, den skall jag pröva i år. Riktigt snyggt tillsammans med lila.
    Ha det gott!
    Kram Marika

    SvarSlett
  2. Hei Anne!
    Sørgescabiosa og grønn zinnia var kjempefine! Det er ikke ok å få gamle frø, da hadde jeg klaget :(
    Snart skal jeg så frø, gleder meg!

    Klem, Marit

    SvarSlett
  3. Så snygga växter tillsammans, förstår att du vill ha dem igen. Lycka till med fröerna, hoppas de inte är för gamla utan gror fint.
    Kram Maria

    SvarSlett
  4. Så mye fint! "Lime green" er så nydelig! Håper du lykkes med frøene, for dårlig spireevne er alt annet enn morsomt! Ha en fin vinterdag!

    SvarSlett
  5. Så kjedelig med utløpsdato som allerede har vært. Det har jeg aldri opplevd.

    Fantastiske bilder. Blir veldig inspirert. :-)

    SvarSlett
  6. Hej! Så vackra blommor och bilder igen!

    SvarSlett
  7. Jeg plantet for noen år siden gamle frø, og det kom opp mer enn jeg hadde trodd. Likevel bør selvfølgelig de som selger frø passe på at frøene har god holdbarhetsdato :-)

    SvarSlett
  8. Så nydelige bilder av vakre sommerblomster! Lime er en flott farge. Nicotiana lime green har jeg også hatt, og skal ha også i år! Zinnia har jeg hatt litt problemer med å få til å spire, men jeg gir meg ikke i år heller!
    Nei, nå lengter jeg virkelig mot vår!

    SvarSlett
  9. Jeg har sået 'Lime Green' de sidste to år og gør det også igen i år. De er så smukke.

    SvarSlett
  10. Veldig vakker fargekombinasjon med lime og lilla. Lime er det tid for å introdsere på Enerhagen snart. Skjønner ditt hjertesukk angående datostempling på frøene. På sikt vil et jo bare slå tilbake på selger. Jeg vil ikke kjøpe fra med risiko for veldig lav spiringsprosent. Jaja, lykke til med de du har fått i hus. God helg Anne.
    Jannicke

    SvarSlett
  11. Jeg liker også godt limegrønt, og har prydtobakk hvert år. Kjekt med alt som ikke blir spist opp av sneglene også.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett