torsdag 5. januar 2017

Frø


Frø eller ikke frø! Ikke frø er en umulighet. I hele høst har jeg lagt frø til tørk stort sett overalt.
Det blir det satt stor pris på!!! Men jeg blir møtt med stor raushet. Takk!
Blommig fredag har temaet Frø eller ikke frø. Mange inspirerende innlegg. Nå starter frøtida.

De siste årene har jeg sådd pompon-dahlia. De som ser ut som små kuler, men det blir ikke kuler. I sommer dukket det opp enkle dahlia i gule varianter. Jeg er glad i gult, så jeg skal så dem igjen.



                     




Nicotiana 'Triangel', prydtobakk. og til venstre Tagetes 'Red Gem'   



Alcea, stokkrose. Denne er blek gul. Har helt glemt å ta frø fra den. Håper at den trosser alle odds og blomstre til sommeren også. Det er deilig å tenke på at 2017 har vår og sommer foran seg.
Ha det godt! Anne


17 kommentarer:

  1. Hei Anne

    Spennende med frø og alt som kan bli av dem. Dahlia er så fine, og så enkle å så. Insekter er så glade u dahlua. Vakker stokkrose!
    Klem, Marit

    SvarSlett
  2. Jeg håber, din stokrose kommer igen, for hvor er den smuk. Jeg har aldrig prøvet at så dahlia, men nu får jeg helt lyst til at prøve.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  3. Jeg pleier å ha prydtobakk, en lavere, hadde den ikke i fjor, og den var savnet. Tangerine gem har jeg i krukker, den er også nydelig. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Har aldrig sått Dahlia men det kanske man skulle prova. Vacker färg på din stockros, hoppas den kommer i år igen.
    //Helene

    SvarSlett
  5. Så fin farge på stokkrosen!
    Ja, det er godt det går mot vår :-)

    SvarSlett
  6. Så flink du har vært! Jeg hadde ikke ork til å sanke frø i høst...
    Utrolig så fint det blir i hagen, bare med planter fra frø.

    SvarSlett
  7. Ja, det är nödvändigt att så! Dahlior har jag aldrig testat men dock exakt samma blekgula stockros som du har. Om du skickar din adress så kan jag skicka lite frön av den till dig?

    ha det bra!

    //Veronica

    SvarSlett
  8. Jeg er ikke særlig glad for januar, men det hjælper på det, at det er måneden, hvor jeg får mine bestilte frø hjem og kan sidde og drømme....og så gå i gang med at så de første i slutningen af februar...og SÅ bliver det forår...Juhu..!

    Hav en god weekend.

    SvarSlett
  9. Det ljusar upp januari och februari att gå igenom och beställa frön, så dem och vänta på groning :) Den gula Alcean kan vara perenn, A rugosa kommer år efter år hos mig.

    Trevlig helg! Carina

    SvarSlett
  10. Hej Anne!
    Stockrosen har blivit en favorit. Den blev så fin, men väldigt hög. Jag får tänka på att välja en bättre plats.Ljuvlig ljusgul färg, tror dottern hade samma. Har frön av den om du behöver.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
  11. Så Dahlia? Hur länge dröjer det tills den blommar? Eller blir det inga knölar av den? Charmig blomma!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dahlia er jeg veldig glad i. De spirer godt og vokser fort. De blomstrer i juli. Av og til danner de knoller. Har overvintra flere, men det er ikke alltid like vellykka. Anbefaler virkelig at du prøver.

      Slett
  12. Jeg kommer definitivt til å så mer i år enn i fjor, og ikke bare til drivhuset:) Ha en fin helg Anne!

    SvarSlett
  13. Så deilig sagt at 2017 har vår og sommer foran seg. Vi går mot nye, fantastiske hageopplevelser! Gleder meg!

    SvarSlett